BJÖRN

Okej måst få lätta på hjärtat om denna incident med björnen i Larsmo och jag vill gärna hör era åsikter! Så min åsikt är följande:

När det kommer till en varelse som det finns så få av i Finland så borde det finnas lag på att man som jägare måste söva och flytta bort den istället för att döda stackarn. Om nu int det rör sig om att björn actually har attackerat en människa (vilket då är ett undantags tillfälle). Det som hände i Larsmo tror jag helt klart var en nyvaken björn som va lite yr i bollen (ni vet ju hur det är att vakna plötsligt när man sovit djupt) och vandrat in på fel ställe. Den här teorin med att björnen var "sjuk" och ut efter blod är ju nog bara bullshit. En ursäkt att döda helt enkelt. Är larsmojägarna nå bättre än dom som dödar elefanter för elfenben? Nope inte alls, lika lågt. Bara för att få exotiskt kött och nå jäkla penisben (som jag undrar vad skåni folk gör med?). Och dessutom, är inte björnar fridlysta? En kommentar som en hade på ÖT, ungefär såhär "om man nu måst döda allt som är lite hotfullt varför int döda rattfyllerister och barnmisshandlare?" haha klockrent! Nä men allvarligt. Slut att död björnar och söv istället!

Vad tycker ni?

Fantastiskt djur

Kommentarer
Postat av: Anonym

Håller med!

2010-05-13 @ 06:29:56
URL: http://annikahelene.blogspot.com
Postat av: Jenni

Håller med dig!

2010-05-13 @ 13:30:30
URL: http://jennimaatta.blogg.se/
Postat av: Anonym

Håller med dej till en viss del, men när det blev en sådan situation som de blev i larsmo så fanns det egentligen ingen annan utväg. De försökte ju hela dagen att styra björnen med hjälp av hundarna in i skogen igen. Men eftersom den blev både inringad av jägarna, hundarna och alla människor som var ivriga på att se björnen, så blev det en farlig situation av det hela. En ung björn är rätt så oförutsägbar och om den en gång kommit nära bebyggelser, lär den komma på återseende igen. istället för att vara arg på människorna som jagade björnen skulle jag vara arg på alla personer som kom resande till larsmo som packade sig som sillar för att få se en skymt av björnen. Detta sulterade i att björnen blev instängd och rädd, och en sådan björn är inget att leka med.

Och angående björnar finns det flera än man tror, de är inte utrotningshotade här i finland enligt min åsikt, eftersom den enda individen de behöver akta sig för är vi människor.

2010-05-13 @ 15:25:06
Postat av: Ägarinnan

Well, dom borde sövt den direkt ist för att försöka jaga den till skogs. Järgarna stressade björnen lika mkt med att jyckla på så i början. Dom borde ju tänkt på att en massa folk sku komma. Dom visste nog det... Hoppas dom lär av detta och handlar bättre nästa gång.

2010-05-13 @ 18:42:41
Postat av: sarah

håller helt med dej emmi, folk skulle kunna hållas inomhus istället för att vara så nyfikna så de måste kolla in björnen, vilket resulterar i att björnen skräms. klart att björnen blir rädd när en massa folk ska titta på den. lämna över uppgiften åt de som kan och resten kan stanna hemma! då kanske björnen skulle ha levt idag.

2010-05-13 @ 18:47:39
Postat av: Danda

Tänkte skriva lite om min åsikt. Läste genom alla kommentarerna och kom fram till att jag inte behöver skriva något heller. Håller till punkt och pricka med kommentar #3

2010-05-13 @ 19:04:29
URL: http://worldofmadness.blogg.se/
Postat av: Anna

Ja måst bara be om ursäkt emilia, ja mena int låt sur o bitter.. men ja blev så till mig när ja skrev min långa kommentar :D TJ 0 närmar sig ;)

2010-05-13 @ 19:37:44
Postat av: Anna

och att söva den, visst det var ett alternativ. Men en sån ung björn som denna vågar sig inte ut på "kala ytor" eftersom den var väldigt ung och rädd, den håller sig nog inne i skogen. Och om man ska söva ner en björn måste det ske på 30m håll, och tänk vad som skulle ha kunna skett om de missat ett sådant läge. Man vill inte ens tänka tanken.. Men var och en med sin åsikt :)

2010-05-13 @ 19:45:33
Postat av: Ägarinnan

HAHA anna, jag veta int att he va tu :D då sku int jag ha låt så prutto heller. men jag står kvar vid min åsikt.. vill int dra alla över samma kam men jag tror det finns en stor del jägare som jagar med fel avsikter. faffa lärd oss alltid att en jägar finns till för att hjälp.. skjut bort älgar när dom finns för många och skjut bort skabbrävar m.m.. men när det kommer till en sån här situation med en BJÖRN, så tror jag det var många som skulla ha velat ha "äran" att skjuta den. för det kommer ju status med att skjuta en björn.. men nåja, jag var inte där.. hoppas bara nästa björn får leva..

2010-05-13 @ 20:09:42
Postat av: Mia

Jag tycker nog som du att hellre söva än skjuta bara det är möjligt. Men sen igen kan man fråga sig om man sku vilja vara den som har tagi beslutet om att försöka söva björnen och så misslyckas man och den hinner skada/döda en människa. Vem vågar ta den risken? Jag dödar heller en björn än ens riskerar en människa.

2010-05-13 @ 21:28:51
URL: http://mii-is.papper.fi
Postat av: Ägarinnan

Så sant så Mia..

2010-05-13 @ 22:20:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0