PROV OCH LAPPSKOJS

Nu skulle jag gärna veta varifrån ordet "lappskojs" kommer ifrån? Och hur mycket sense gör det egentligen? Så gissa vad jag gjorde, JO jag googlade det ;)

"Lappskojs, lappkojs eller tidigare lappsko är en maträtt som förekommer i många länder och recepten skiljer sig åt. Ordet kommer från engelskans lobs-cou(r)se med osäker betydelse och var en rätt som många sjömän föredrog. I Sverige räknas lappkojs som husmanskost."

So there you go :) Haha.

Har prov imorgon om hur socialskyddet har uppkommit i Finland o.s.v..
Låter rätt trist va? Men jag måste säga att det är rätt intressant.
För en gångs skull är det intressant att läsa till prov!
(vi får se hur länge den inställningen håller ;))

Från och med idag gör M och jag vårt attempt till ett sundare liv. Ikväll sätts löpskorna på och vi får bara hålla tummarna att lungorna håller! Wish us luck.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0